အသုံးခ်ခံရတဲ့ ယမ္းပုံေပၚက မီးစ အျဖစ္မခံနုိင္ဘူး”

လူ႔အခြင့္အေရးႏွင့္ လူ႔ဂုဏ္သိကၡာ ႐ုပ္ရွင္ပဲြေတာ္ကုိ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၌ ဇြန္လ ၁၅ ရက္မွ ၁၉ ရက္အထိ က်င္းပခဲ့သည္။ ဦးေဆာင္ က်င္းပ သူ ဒါ႐ိုက္တာ တဦးျဖစ္သလို ပဲြတြင္ပါဝင္သည့္ ဇာတ္ကားတကားကို အစၥလမ္မစ္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ေရး အဖြဲ႕(အိုအိုင္စီ)မွ ေငြေၾကးယူကာ ႐ိုက္ကူးျပသသည္ ဟု စြပ္စဲြ ၿခိမ္းေျခာက္ျခင္းခံရသည့္ ဒါ႐ိုက္တာ မင္းထင္ကိုကိုႀကီးကုိ ႐ုပ္ရွင္ပဲြေတာ္ အေျခအေန၊ ခရီးသြား႐ုပ္ရွင္ပဲြေတာ္ အေၾကာင္းႏွင့္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံ၏ လူ႔အခြင့္အေရး ဆိုင္ရာမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ဧရာဝတီ သတင္းဌာန အႀကီး တန္း သတင္းေထာက္ ေမစစ္ပိုင္ က ေတြ႔ဆုံ ေမးျမန္းထားပါသည္။

ေမး။   ။ ဒုတိယ အႀကိမ္ေျမာက္ လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ လူ႔ဂုဏ္သိကၡာ ႐ုပ္ရွင္ပဲြေတာ္ရဲ႕ ေအာင္ျမင္မႈက ဘယ္လိုရွိလဲ။
ေျဖ။   ။ မႏွစ္ကေတာ့ ၁၂ နာရီ ထိုးခါနီး ငါးမိနစ္ထိ ႐ုပ္ရွင္႐ုံထဲ လူေတြ ရွိေနတုန္းပဲ။ အဲဒီအခ်ိန္က ဒါဟာ ပဲြေတာ္ကုိ ေနာက္ထပ္ ျပဳလုပ္ဖို႔ ႀကီးမားတဲ့ တြန္းအားတခု ျဖစ္ခဲ့တယ္။ ႏုိင္ငံတကာက လာတဲ့ ဧည့္သည္ေတြကလည္း
အေရွ႕ေတာင္အာရွမွာ အႀကီးဆုံး လူ႔အခြင့္အေရး ႐ုပ္ရွင္ပဲြေတာ္လို႔ အသိအမွတ္ျပဳ ခံခဲ့ရတာဟာ ေတာ္ေတာ္ေလး ႀကီးမားတဲ့ တြန္းအားပဲ။ အဲဒီတြန္းအားနဲ႔ တႏွစ္ပတ္လုံး ႀကိဳးစားခဲ့တာ၊ ဒီႏွစ္မွာ ဝဇီရာ႐ုပ္ရွင္႐ုံမွာ ျပတဲ့ ေနာက္ဆုံးပဲြက ေစာတယ္၊ ဂ်န္းရွင္းစကဲြ႐ုံမွာ ျပတဲ့ပဲြက ၁၂ ထိုးဖို႔ ၄ မိနစ္ေလာက္မွ ၿပီးတယ္၊ လူေတြအျပည့္ပဲ။ ၾကမ္းျပင္ေပၚမွာ ထိုင္ၾကည့္ၾကသူေတြေတာင္ ရွိတယ္။ ဒါက ဒီ တပဲြတည္းကို ေျပာတာ မဟုတ္ဘူး။ မနက္ ၁၀ နာရီမွာ စၿပီးျပတဲ့ ပဲြကစလို႔ ေနာက္ဆုံး ပဲြစဥ္အထိ လူေတြ အျပည့္ေပါ့။

ေမး။  ။ ဒါဆို ေအာင္ျမင္တယ္လို႔ ေျပာရမွာေပါ့။
ေျဖ။  ။ က်ေနာ့္ အေနနဲ႔ေတာ့ မေျပာပါဘူး။ ႏုိင္ငံတကာက ဧည့္သည္ေတြလည္း ျမင္ၾကတယ္။ ေအာင္ျမင္မႈ တိုင္းတာရာမွာ ပဲြေတာ္ကုိ လူဘယ္ေလာက္ လာၾကည့္သလဲဆိုတာ ေတာ္ေတာ္ေလး အဓိက က်တယ္။ ပုိက္ဆံေတြ အကုန္အက် ခံၿပီးေတာ့ လူ ဘယ္ ေလာက္ လာၾကည့္သလဲေပါ့။ မဟုတ္ရင္ တီဗီ ခ်န္နယ္တခုကို ေပးလိုက္ၿပီး ျပလိုက္တာေပါ့။ အခုက တဖက္သတ္ ျပတာမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ၊ ျပတာပဲၾကည့္ ဖန္တီးသူေတြကို ေဝဖန္စရာမလို၊ ေျပာစရာ မလိုတာမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ၊ အျပန္အလွန္ ေဆြးေႏြးၾကတာေပါ့။ လာၾကည့္သူေတြထဲ သိခ်င္သူေတြ၊ ေဝဖန္သူေတြက ဇာတ္ကားေတြ အေပၚ ေျပာၾက ေမးၾကတယ္။

ေမး။   ။ ပရိသတ္ေတြက ဘယ္လို ေမးခြန္းေတြ ေမးၾကတာမ်ားလဲ။
ေျဖ။  ။ ဒီ႐ုပ္ရွင္ ဘယ္လို ဖန္တီးသလဲ။ ဘယ္လုိ အခက္အခဲေတြ ရွိလဲေပါ့။ တခ်ိဳ႕ပရိသတ္ေတြက ျပလိုက္တဲ့ ႐ုပ္ရွင္ ဇာတ္ကား ေတြ အေပၚ အျမင္သေဘာထား မတူတာေတြ ရွိတယ္။ ဘယ္သူပဲ ျဖစ္ျဖစ္ေလ၊ ကိုယ္ဖန္တီးတာေတြကို အားလုံးေတာ့ ႀကိဳက္တာ မဟုတ္ဘူး။ အဲဒီအေပၚမွာ တခ်ိဳ႕ ဖန္တီးသူေတြက ျပန္ရွင္းျပၾကတယ္၊ ေဆြးေႏြးတယ္။

ေမး။  ။ မႏွစ္က ႐ုပ္ရွင္ပဲြေတာ္ ၿပီးသြားတဲ့အခ်ိန္မွာ နယ္ေတြဘက္ကိုသြားၿပီး ခရီးသြား႐ုပ္ရွင္ပဲြေတာ္ဆိုတာ လုပ္ခဲ့တယ္ ဆုိေတာ့ ဒီႏွစ္မွာေရာ အဲဒီကိစၥကုိ ဘယ္လို လုပ္ဖုိ႔ ရွိမလဲ။
ေျဖ။  ။ မႏွစ္က ရန္ကုန္႐ုပ္ရွင္ပဲြေတာ္ ၿပီးေတာ့ ဆုရ႐ုပ္ရွင္ကားေတြနဲ႔ တျခားသင့္ေတာ္တဲ့ ႐ုပ္ရွင္ကား ၁၀ ကားကုိ ခရီးသြား ႐ုပ္ရွင္ ပဲြေတာ္ဆုိၿပီး တုိင္းနဲ႔ ျပည္နယ္ ၁၃ ခုမွာ စီစဥ္ျပသခဲ့တယ္။ ေနျပည္ေတာ္ အပါအဝင္ ၿမိဳ႕ႀကီးေတြေပါ့။ မႏွစ္ကေတာ့ ၿမိဳ႕ေတာ္ ေတြမွာ ျပခဲ့တယ္။ ဒီႏွစ္ေတာ့ ပိုၿပီး ငယ္တဲ့ၿမိဳ႕ေလးေတြမွာ ျပဖို႔ ရွိတယ္။
ေနာင္ႏွစ္ဆုိရင္ေတာ့ ရြာေတြအထိ သြားမယ္။ ၿပီးေတာ့ တကၠသိုလ္ေတြမွာ ျပသဖို႔ ႀကိဳးစားေနတယ္။ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားမ်ားသမဂၢနဲ႔ ပူးေပါင္းၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံက တကၠသိုလ္ေတြထဲကုိ ခရီးသြား ႐ုပ္ရွင္ပဲြေတာ္ေတြကို ျပသဖို႔ ရိွတယ္။ ပထမဆုံးအေနနဲ႔ စီးပြားေရး တကၠသိုလ္ထဲမွာ ခရီးသြား ႐ုပ္ရွင္ပဲြေတာ္ ဖြင့္ပဲြ ျဖစ္ေအာင္လုပ္ဖို႔ ႀကိဳးစားေန တယ္။ ဇူလိုင္လဆန္းေလာက္ ျဖစ္မယ္။ သက္ဆုိင္ရာက ခြင့္ျပဳခ်က္ေတာ့ ယူရတာေပါ့။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ခြင့္ျပဳခ်က္ မယူဘဲ လုပ္လို႔ရတာ သိပ္မရွိဘူး ထင္တယ္။ ကိုယ့္အိမ္ထဲမွာ လုပ္တဲ့ အလုပ္ေလာက္က လဲြလို႔ေပါ့။

ေမး။   ။ ခရီးသြား ႐ုပ္ရွင္ပဲြေတာ္လုပ္ခဲ့တုန္းက နယ္ေဒသခံေတြရဲ႕ စိတ္ဝင္စားမႈ ဘယ္လိုရွိလဲ။
ေျဖ။  ။ ပဲခူးဆို လာၾကည့္တဲ့ ပရိသတ္က ၂၀၀၀ ရွိတယ္။ စံခ်ိန္တင္ပဲ။

ေမး။   ။ နယ္ဘက္ေတြမွာ သြားၿပီး ျပသရတာ ဆိုေတာ့ အခက္အခဲေတြ ရွိခဲ့လား။
ေျဖ။   ။ ႐ုပ္ရွင္႐ုံံ ရွိတဲ့ေနရာေတြမွာေတာ့ ျပသရတဲ့ အပိုင္းက အခက္အခဲ မရွိဘူး ဆိုေပမယ့္ ႐ုံမရွိတဲ့ ေနရာေတြ က်ေတာ့ ခန္းမ ေတာ္ေတာ္ေလး ရွာရတယ္။ မႏွစ္က ကိစၥကို ျပန္ေျပာျပရရင္ က်ေနာ္တို႔ ႐ုပ္ရွင္ပဲြေတာ္ကုိ မေကြးမွာ သြားဖြင့္တာ။ တမင္သက္သက္ မေကြးကုိသြားတာ။ မေကြးက ဘယ္သူမွ မလာရဘူး၊ ဘာမွ မလုပ္ရဘူး၊ ခြင့့္ျပဳခ်က္ မေပးဘူး ဆုိတဲ့ ခက္ခဲတဲ့ၿမိဳ႕ လို႔ ေျပာတာကိုး။ ဒါေၾကာင့္ ၾသဂုတ္လတုန္းက မေကြးမွာ ႐ုပ္ရွင္ပဲြေတာ္ ဖြင့္ပဲြသြားလုပ္ တယ္။
အေတြ႔အႀကဳံကို ေျပာရရင္ေတာ့ ျပဖုိ႔ အတြက္ ခန္းမတခု ငွားထားတယ္။ သုတို႔ထုံးစံအတုိင္း ပါမစ္ရဖို႔တင္တယ္။ ေတာင္းသမွ် စာရြက္စာတမ္းေပးတယ္။ ဒါေပမယ့္ ခြင့္ျပဳခ်က္ကို ရမွာလိုလို မရမွာလိုလိုနဲ႔ ျဖစ္တယ္။ ဒါနဲ႔ မနက္ျဖန္လို ျပဖို႔ ဒီေန႔ ေၾကညာၿပီးၿပီ။ လက္ကမ္းစာေစာင္ေတြေဝၿပီးၿပီ။ အဲဒါ ေန႔လယ္ ၂ နာရီ ၃ နာရီေလာက္ မွ ခြင့္ျပဳခ်က္ မရဘူးလို႔ လာေျပာတယ္။ ဒါနဲ႔ ေနာက္ထပ္ တေနရာ ရွာရတယ္ေလ။ ကိုယ္တို႔က ပါမစ္မေပးလည္း ျပမယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔က ခန္းမပိုင္ရွင္ကို ေခၚေျပာထားေတာ့ ပိုင္ရွင္က မ်က္ႏွာအပ်က္ပ်က္နဲ႔ ျဖစ္ၿပီး က်ေနာ္ မျပရဲေတာ့ဘူး ျဖစ္ေရာ။
ဒါ့အျပင္ အခ်ိန္ဆဲြတဲ့ ပုံစံမိ်ဳး၊ ခြင့္ျပဳခ်က္ေပးမယ္၊ ရဲစခန္းလာခဲ့၊ ၿမိဳ႕နယ္႐ုံးလာခဲ့လုပ္ ေသးတယ္၊ ညေန ၅ နာရီ ေလာက္မွ မရဘူး ဆိုၿပီး ယတိျပတ္ေျပာတာ။ ဒါနဲ႔ ေနရာရွာေတာ့ မေကြးက ဟိုတယ္တခုရဲ႕ ခမ္းမ ရတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူေတာင္းတဲ့ ေစ်းေပးရမယ္။ ရတယ္ေပးမယ္ ဆုိၿပီး ျပခဲ့ရတယ္။
အဲဒါေၾကာင့္ ႐ုပ္ရွင္႐ုံ မရွိတဲ့ေနရာေတြဆိုရင္ သိပ္ဒုကၡေရာက္တယ္။ ခ်င္းျပည္နယ္မွာ ဆိုလည္း ခြင့္ျပဳခ်က္ မေပးဘူး။ ဒါေပမယ့္ တခါတေလက်ရင္ ရယ္စရာေျပာတာက ပါမစ္မေပးရင္ ဘယ္လိုလုပ္လဲ ။ဒုတိယအစီအစဥ္ရွိတယ္။
ဘယ္လိုလုပ္လဲ၊ ပါမစ္မေပးရင္လည္း ျပမွာပဲ။ ေၾကညာထားၿပီးတဲ့ အခ်ိန္ႀကီး၊ ဒီေနရာမွာ ျပပါမယ္လို႔ ေျပာထားၿပီးသားကုိ ေရြ႕ရတာ အျမန္ဆုံး ေဘဘုတ္ေျပာင္းခ်ိတ္ရတယ္၊ တျခားေနရာ ေျပာင္းေၾကာင္း၊ အခ်ိန္ေပး ရတယ္၊ ဒါေပမယ့္ အံ့ၾသစရာေကာင္းတယ္၊ လူ ၂၀၀၀ လာတယ္၊ ေမးခြန္းေတြလည္း ေမးၾကတယ္။

ေမး။   ။ နယ္ဘက္ေတြ သြားခဲ့တုန္းက အဲဒီက ေဒသခံေတြရဲ႕ တုံ႔ျပန္မႈက ဘယ္ေလာက္ အထိ ရွိသလဲ။
ေျဖ။   ။ မႏွစ္က ျပတဲ့အထဲက တကားဆိုရင္ ဆုရခဲ့တဲ့ အက်ဥ္းစံဘဝဆုိတဲ့ ကားေပါ့။ အဲဒီထဲက ဇာတ္ေကာင္ကိုပါ ေခၚသြားတယ္။ ဇာတ္လမ္းက ေထာင္ထဲ ၁၃ ႏွစ္ေနခဲ့ၿပီး အခ်ိန္ေတြကို အႏုပညာနဲ႔ ျဖတ္သန္းခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းေပါ့၊ ကိုဆန္းေဇာ္ေထြး အေၾကာင္း။ ဘားအံမွာ ျဖစ္မယ္ထင္တယ္၊ အမ်ိဳးသမီး ၂ ေယာက္ဆုိ ငိုေတာင္ငိုတယ္။ က်ေနာ္ ျမင္တယ္။ တခ်ိဳ႕လူေတြကေလ ျမန္မာ ႏုိင္ငံ ဘာျဖစ္ေနတယ္ဆိုတာကို မသိဘူး။ ေန႔စဥ္ စားဝတ္ေနေရးကလဲြလို႔ က်န္တာ ေခါင္းထဲမထည့္ႏုိင္တဲ့ အေျခအေနေပါ့။
အထူးသျဖင့္ နယ္ေတြမွာ ပိုဆိုးတယ္။ လက္လႈပ္မွ ပါးစပ္လႈပ္ရ တယ္။ နယ္ေတြမွာက လက္လႈပ္ရင္ေတာင္ ပါးစပ္လႈပ္ဖို႔ အေျခ အေန မရွိဘူး။ ရန္ကုန္မွာမွ အခြင့္အလမ္း ရွိေသးတယ္။ နယ္မွာဆို ေတာ္ေတာ္ေလး ဆိုးတဲ့ အေျခအေနေတြ ရွိေသးတယ္။ အဲေတာ့ သူတို႔က ျမန္မာႏုိင္ငံ ဘာျဖစ္ေနတယ္ ဆိုတာ မသိၾကဘူး၊ တကယ္ ျဖစ္တာေတြ ျမင္ၾက၊ ေတြ႔ၾက၊ အံ့ၾသၾက။ အဲဒီေတာ့မွ ေမးတဲ့ သူကေမး၊ သိသူေတြ သိေပါ့။
ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တုိ႔က လူ႔အခြင့္အေရး ႐ုပ္ရွင္ေတြ ဆိုတာက ခံစားရတာကို ျပခ်င္လို႔ က်င္းပ ခ်င္တာ မဟုတ္ဘူး။ ဘယ္လို ျဖတ္ သန္းသလဲ ေပါ့။ အဲဒါကုိ  အသိပညာ အမွားေပးမိမွာ စိုးတယ္။ ဥပမာ ႏုိင္ငံေရး လုပ္ရင္ ေထာင္က်တယ္ ဆုိတာမ်ိဳး ေပါ့။ အဲလိုျဖစ္ မွာ စိုးတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေရး လုပ္သူေတြဟာ ဘယ္လို ရဲရင့္သူေတြ၊ ႏုိင္ငံ အတြက္ ဘယ္လို ေစတနာထားတဲ့ သူေတြ၊ ဘယ္ လို စိတ္ဓာတ္ရွိတဲ့ သူေတြ စသည္ျဖင့္ ေပါ့။ ဒီလူေတြက အခက္အခဲေတြ ႀကဳံရင္ ဘယ္လိုေက်ာ္ျဖတ္သူေတြ ဆိုတာမ်ိဳး အသိေပး ေျပာျပရတယ္။

ေမး။   ။ အစိုးရက ဒီမိုကေရစီတို႔၊ လူ႔အခြင့္အေရးတို႔ေတာ့ ေအာ္ေနတာပဲ။ အခုလို ႐ုပ္ရွင္ပဲြေတာ္ လုပ္တာကိုေတာင္ ခြင့္ျပဳဖို႔ ဝန္ေလးေနေတာ့ ဘယ္လိုထင္လဲ။
ေျဖ။   ။ က်ေနာ္တုိ႔ ၁၃ ေနရာ ျပခဲ့တယ္၊ ခြင့္ျပဳခ်က္ရတာ လိြဳင္ေကာ္ တခုပဲ ရွိတယ္။

ေမး။   ။ ဒီႏွစ္ေရာ ႀကိဳစီစဥ္ရ မလား။
ေျဖ။   ။ ဒီႏွစ္ေတာ့ ေရြးခ်ယ္စရာ ပုိမ်ားတာေပါ့။ ႐ုပ္ရွင္ျပလု႔ိ ရတဲ့ခန္းမ ေကာင္းေကာင္း ဘယ္ၿမိဳ႕မွာ ရွိလဲ ဆိုတာ ၾကည့္ရမယ္။

ေမး။   ။ ဒီႏွစ္ ႐ုပ္ရွင္ပဲြေတာ္မွာ ျပမယ့္ ဇာတ္ကားတကားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ေဖ့စ္ဘုတ္မွာေဝဖန္ တိုက္ခိုက္တာေတြ လုပ္တာႀကဳံေနရတယ္ လို႔လည္း ၾကားတယ္။ အဲဒါ ဟုတ္လား။
ေျဖ။   ။ ေဖ့စ္ဘုတ္မွာ ေျပာေနၾကတာေလ။ Open sky ဆိုတဲ့ ဇာတ္ကားကုိ က်ေနာ္က အိုအိုင္စီ ဆိုတဲ့ အဖြဲ႔အစည္း ဆီက ပိုက္ဆံ ယူၿပီး ႐ိုက္တယ္ ဆုိၿပီး ေျပာေနၾကတယ္။ အဲလို ေျပာၾကတယ္။ ၁၅ ရက္ေန႔ ႐ုပ္ရွင္ပဲြေတာ္ စတဲ့ေန႔ေပါ့ ေလ။ အဲဒီေန႔ မနက္ထိ ေဖ့စ္ဘုတ္သုံးေသးတယ္။ ဘာမွ မေတြ႔ေသးဘူး။ ေနာက္ဖုန္းဝင္ လာတယ္၊ အဲဒီကား တကားက အိုအိုင္စီကေန ပိုက္ဆံ ယူၿပီး က်ေနာ္႐ုိက္ထားတဲ့ ကားေပါ့ေလ။ အစၥလမ္ ဘာသာဝင္ေတြဘက္က ရပ္တည္ၿပီး ႐ိုက္ထားတဲ့ကားဆို၊ ဟုတ္လားေပါ့။ အဲလို ဆက္ တိုက္ ပဲ ဖုန္းေတြ ဝင္လာတယ္။ ဒါနဲ႔ ႐ုပ္ရွင္႐ုံ ေရာက္ေတာ့ ပိုင္ရွင္က ေျပာတယ္။ ႐ုပ္ရွင္႐ုံကုိ မီးရိႈ႕မယ္လို႔ ေျပာေနတယ္။ မင္းထင္ ကိုကိုႀကီးကိုလည္း သတ္မယ္ ျဖတ္မယ္ ေပါ့။ အဲဒါနဲ႔ပိုင္ရွင္က ေၾကာက္တယ္။ တေန႔လုံးေတာ့ ဖုန္းေတြ ဝင္လာတယ္၊ ေျဖလိုက္ရင္ ဘယ္ဆုိက္မွာ ဘာေရးထားတယ္၊ ဘယ္သူက ေရးတယ္..ေပါ့ေလ။

ေမး။   ။ အဲဒီလို ေကာလာဟလေတြ ထြက္လာတာက ႐ုပ္ရွင္ပဲြေတာ္ကုိ အဓိက တိုက္ခိုက္ခ်င္တာလို႔ ထင္သလား။
ေျဖ။   ။ အေျခခံအရ ေျပာရရင္ အမွားက စတာေလ။ အိုအိုင္စီလား၊ အဲဒီ အဖြဲ႔အစည္းက ပိုက္ဆံယူၿပီး ႐ိုက္တယ္ ဆိုတဲ့ အေျခခံ အခ်က္ကုိက မွားတာေလ။ ဘယ္လိုမ်ား မွားသလဲ၊ က်ေနာ္စဥ္းစားလို႔ မရဘူး။ အဲဒီအဖြဲ႔ နာမည္ကုိ ပါးစပ္က ေျပာေနရတာကုိက ဘဝမွာ ေျပာလာရလိမ့္မယ္ လို႔ေတာင္ တသက္လုံးမွာ မထင္ထားဘူး။ အခုေတာ့ ေျပာေနရတယ္ ေပါ့ေလ။ သူတို႔နဲ႔ အလုပ္လုပ္ဖို႔ ဆိုတာ ခဏေလး ထားလိုက္ဦး၊ အခုေတာ့ တေန႔တခါေလာက္ ေျပာေနရတယ္။
ျဖစ္ႏုိင္ေျခ ရွိတာက ဘာလဲ ဆိုေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ ႐ုံးမွာ အခ်င္းခ်င္း ေျပာၾကတာက USAID အဖြဲ႔ကုိ အိုအိုင္တီ ဆိုၿပီး ေခၚေတာ့ အိုတီအိုင္မွန္း မသိ၊ အိုအိုင္စီမွန္း မသိ၊ နားၾကားမွားတာ ေနမွာပါ။ ဒါက ျဖစ္ႏုိင္တာကို ေျပာတာ။ အခုေတာ့ ဘယ္လို ျဖစ္ရတယ္ ဆုိတာ သိရေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလးကို စိတ္မေကာင္းစရာပါ။ ဘာမွ မေျပာခ်င္ေတာ့ဘူး။ ျပမယ္လုိ႔ ေၾကညာထားတယ္။ မျပႏိုင္ဘူး၊ ႐ုပ္သိမ္းလိုက္ရတယ္။
ႏုိင္ငံတကာက လူေတြရဲ႕ေရွ႕မွာ ဂုဏ္သိကၡာ ထိခုိက္တာပဲ။ ဒါေပမယ့္ အဲဒါထက္ ဘာပိုအေရးႀကီးလဲဆိုေတာ့ ႐ုံထဲမွာ ျပႆနာေတြ ျဖစ္ေတာ့မယ္ ဆုိေတာ့ အဲဒါကို ၾကည့္ရမယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ႏုိင္ငံက အင္မတန္မွ ထိလြယ္ရွလြယ္ အေနအထား။ ဘာလို႔လဲ ဆုိေတာ့ သူတို႔က ျပႆနာကို ရွာခ်င္ေနၿပီ ။ ႐ုံထဲဝင္လာၿပီး တခုခု လုပ္မယ္၊ ေျပာမယ္ ဆုိမယ္ ေပါ့ ။ ျပႆနာ အႀကီးႀကီး ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ဖို႔ ယူဆရတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အျဖစ္မခံႏုိင္ဘူး။ အသုံးခ်ခံရတဲ့ ယမ္းပုံေပၚက မီးစ အျဖစ္ မခံနုိင္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ အဲဒီ ဇာတ္ကားကို ျပသ ဖု႔ိ ႐ုပ္သိမ္းလိုက္တယ္။

ေမး။   ။ Open Sky ဆိုတဲ့ဇာတ္ကားက ဘယ္လုိကားမို႔လို႔ အဲဒီေလာက္အထိ တုိက္ခုိက္ေနၾကတာလဲ။
ေျဖ။  ။ ဇာတ္လမ္းက မြတ္စလင္နဲ႔ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ၂ ေယာက္အၾကားက ခ်စ္ျခင္းေမတၱာနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ႐ိုက္ျပထားတာ။ ဘယ္သူ႔ကိုမွ ႐ႈတ္ခ်တာ၊ အျပစ္တင္တာ ေဝဖန္တာ မပါဘူး။ ေဝလည္း မေဝဖန္ရဲလို႔ ေျပာလည္း မေျပာရဲလို႔ ႐ိုက္ၿပီး ေျပာခိုင္း တာ ေတာင္ မေျပာရဲဘူး။ အဲဒါသူတို႔ ဘယ္ေလာက္ ေၾကာက္ေနတယ္ ဆုိတာကို ႐ိုက္ျပထားတာ။ ဆိုလိုတာက တဖက္တည္း ေၾကာက္ ေနတာ မဟုတ္ဘူး။ ဘာသာဝင္ ႏွစ္ဖက္စလုံးက ေၾကာက္ေန ၾကတာ။
အဲဒီ ၂ေယာက္ၾကားထဲက ခ်စ္ခင္မႈ၊ ေစာင့္ေရွာက္မႈ။ ခ်စ္ျခင္း ေမတၱာနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးပဲ။ အဲဒါေလးကုိ ႐ုိက္ျပတာ။ ဒီေန႔ထက္ထိ တေယာက္ေယာက္က ဒီဇာတ္ကားကုိ YouTube ေပၚမွာ ဝက္ဘက္ဆုိဒ္တခုခုမွာ ၾကည့္ၿပီး ေျပာတယ္ ေပါ့ေလ။ ဘယ္မွာမွလည္း မေတြ႔ဘူး။ အဲဒီကားကို မြတ္စလင္ဘက္က ရပ္တည္ၿပီး ႐ိုက္ထားတယ္ ေျပာၾကတယ္။ ဘယ္မွာမွ မေတြ႔ဘူး။ ဘယ္မွာတင္မလဲ ဆိုတာကုိ က်ေနာ္လည္း ေစာင့္ေနတာ ဘယ္သူမွ မတင္ႏုိင္ဘူး။ လူေတြက ေသေသခ်ာခ်ာ သိတာဘာမွ မရွိဘူး။ အစေလးတစ ၾကားလိုက္တာကို ထင္ရာျမင္ရာ ဆဲြထုတ္ၾကတာ။

ေမး။   ။ ဒီကိစၥေပၚ မူတည္ၿပီးေတာ့ ေဖ့စ္ဘုတ္လို လူမႈကြန္ရက္ မီဒီယာေတြ က်ယ္ျပန္႔လာတဲ့ အေပၚ ဘယ္လိုျမင္လဲ။
ေျဖ။  ။ လူတဦးခ်င္းစီရဲ႕ စဥ္းစားေတြးေခၚပုံ၊ အရည္အခ်င္းနဲ႔ပဲ ဆုိင္မယ္။ အဲဒီကား႐ုိက္တဲ့ သူေတြဆို ေဖ့စ္ဘုတ္မွာ ေပ့ခ်္ကို ပိတ္ ထား လိုက္တယ္။ က်ေနာ္ကေတာ့ က်ေနာ့္ရဲ႕ ေဖ့စ္ဘုတ္နဲ႔ ေပ့ခ်္မွာ ေရးတာေတြကို ဖ်က္မွာလည္း မဟုတ္ဘူး။ ဂ႐ုလည္း စိုက္မွာ မဟုတ္ဘူး။ က်ေနာ့္ေဖ့စ္ဘုတ္ထဲမွာ ၅၂ ႏွစ္ ေလာက္ အရည္အခ်င္းမဲ့စြာ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့တဲ့ လူတစုက လဲြလို႔ က်ေနာ္ တိုက္ခိုက္ရမယ့္ သူ မရွိဘူး။ အရပ္သား အစိုးရျဖစ္ေရးကုိ တားဆီးေနတဲ့ အာဏာရွင္စနစ္ က်င့္သုံးေနတဲ့လူေတြက လဲြလို႔ ဘယ္သူ႔ကုိမွ တိုက္ခိုက္ စရာ မျမင္ဘူး။
ေဖ့စ္ဘုတ္သုံးတယ္ ဆုိတာကလည္း ကိုယ္လုပ္တဲ့ အလုပ္ေတြကုိ မီဒီယာအေနနဲ႔ သုံးဖုိ႔ပဲ။ ဒါက ပထမဆုံး တုိက္ခိုက္ျခင္း ခံရတာ။ စိတ္မေကာင္းျဖစ္တယ္။ သူတို႔ေျပာတာေတြကို ဖတ္ၾကည့္ရင္ မဟုတ္ဘူးဆိုတာက ေတာ္ေတာ္ေလးေပၚလြင္ေနတယ္။ ေၾသာ္ ဘာ မွ လည္း မသိပါဘူး၊ ေသခ်ာသိတာလည္း ဘာမွ မရွိပါလား၊ ေၾသာ္ သနားစရာ ေကာင္းလိုက္တာ၊ ဒီအရည္အခ်င္းမရွိတဲ့ အစိုးရ လက္ေအာက္မွာ လူေတြရဲ႕အေတြးအေခၚ ေျမာ္ျမင္မႈ ဆိုတာ အသုံးခ်ခံ ျဖစ္သြားၿပီ ဆုိၿပီး သူတို႔ကုိ သနားတယ္။

ေမး။   ။ အဲဒီလို မက္ေဆ့ခ်္ပို႔ တုိက္ခိုက္သူေတြကိုေရာ ဘယ္လိုတုံ႔ျပန္သလဲ။
ေျဖ။   ။ က်ေနာ့္ကုိဆဲတဲ့သူေတြကို သနားတယ္။ ဆဲတဲ့သူ ဘယ္သူလဲ ဆိုတာ သူ႔ပ႐ိုဖိုင္းကို ဝင္ၾကည့္တယ္။ ၁၀ ေယာက္ ဆဲရင္ ၁ ေယာက္ေလာက္ေတာ့ သိတယ္။ ၉ ေယာက္ေလာက္က ျမန္မာႏုိင္ငံအလံပုံ၊ ဘုရင့္ေနာင္တို႔ ဘာတို႔ အ႐ုပ္ေတြ တင္ထားတယ္။ ဒါမွမဟုတ္ ဦးသိန္းစိန္ပုံ တင္ထားတယ္၊ ေသခ်ာတာေတာ့ သူတို႔ ဘယ္သူဆိုတာ မသိရဘူး။ တခ်ိဳ႕ဆို အေကာင့္ဖြင့္တာ မၾကာေသး ဘူး။ သူတို႔ေပ့ခ်္ေတြ ဝင္ၾကည့္ရင္ ပဋိပကၡျဖစ္ရာ ျဖစ္ေၾကာင္းေတြ တင္ထားတာ ခ်ည္းပဲ။

ေမး။  ။ ႐ုပ္ရွင္ေလာက က ပြင့္လင္းစြာ လုပ္ကိုင္လို႔ ရလာၿပီလို႔ ဆိုၿပီး ေနာက္ပိုင္း လူ႔အခြင့္အေရး သ႐ုပ္ေဖာ္၊ ျပည္သူေတြရဲ႕ ဘဝ စတဲ့ ဇာတ္လမ္းမ်ိဳးေတြ ႐ိုက္လာၿပီ ထင္လား။
ေျဖ။   ။ ဒီ ေလာကထဲက လူေတြေပါ့။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အလုပ္လုပ္ေနၾကတဲ့ သူေတြ ေျပာေနၾကတာေတြ ရွိတယ္။ သူတုိ႔ ႐ုပ္ရွင္ ေလာက မတိုးတက္ရျခင္း အေၾကာင္းက နံပါတ္ ၁ ဆင္ဆာေၾကာင့္။ နံပါတ္ ၂ စက္ကိရိယာေတြ မေကာင္းလို႔ ။ နံပါတ္ ၃ စတူဒီယို ေတြ မရွိလို႔ သူတုိ႔႐ုပ္ရွင္ေတြ ညံ့ရတာပါလို႔ ေျပာတယ္။ သူတုိ႔ ေျပာတဲ့ အခ်က္ေတြက ႐ုပ္ရွင္ညံ့ရျခင္းရဲ႕ အစိတ္အပိုင္း ေသးေသး ေလးတခုပဲ။
ဒီ႐ုပ္ရွင္ေလာကႀကီး ညံ့ရျခင္းအေၾကာင္းက သူတို႔ကိုယ္တုိင္ ညံ့လို႔။ လူေတြကိုယ္တုိင္ ညံ့လို႔။ ဘယ္သူမွ ညံ့တာ မဟုတ္ဘူး၊ ဒါ ကုိယ့္အျမင္ေပါ့။ သီးျခား ထပ္ေျပာရရင္ေတာ့ ဖန္တီးတယ္ ဆိုတာ အႏုပညာ၊ အတတ္ပညာအျပင္ အဲဒီေနာက္မွာ မားမားႀကီးရပ္ေနတဲ့ အသိပညာ ရွိလိမ့္မယ္။ အဲဒီေလာကမွ အဓိကက်တာက အသိဉာဏ္ႀကီးတဲ့ ဇာတ္ညြန္းေရးဆရာ မရွိတာ။ အႏုပညာ အတတ္ပညာ ရွိခ်င္ ရွိလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ အသိပညာႀကီးတဲ့သူ မရွိျခင္းေၾကာင့္ ဒီ႐ုပ္ရွင္ေလာကႀကီးက အေရွ႕ေတာင္အာရွမွာေတာင္ ေနာက္နားေရာက္ေနတာ။
အရင္တုန္းက ဆရာႀကီး ေရႊဒုံးဘီေအာင္တို႔၊ ဆရာေမာင္ဝဏၰ၊ ဆရာႀကီးဦးဝင္းေဖ၊ ဦးဝင္းဦးတို႔ အဲဒီလို လူေတြ အႏုပညာ အတတ္ ပညာလည္းရွိ အသိပညာလည္း ရွိၾကတယ္။ ဦးဝင္းဦးကို မင္းသားအေနနဲ႔ ေျပာတာ မဟုတ္ဘူး ေနာ္။ အဲဒီလူေတြ ကိုယ္တုိင္ ဇာတ္ ညြန္း ေရးတဲ့သူေတြ အသိပညာ ျမင့္ျမင့္ စဥ္းစားေတြးေခၚ ႏုိင္တဲ့သူေတြ။ အႏုပညာ ကေတာ့ အေျခခံေပ့ါ၊ အဲဒီလိုလူေတြ မရွိျခင္းေၾကာင့္ ဒီ႐ုပ္ရွင္ ေလာကႀကီး စုတ္ျပတ္သတ္ေနတာ။ တျခားဘာမွ မလုိဘူး။ ဦးေႏွာက္အရည္အေသြး ျမင့္တဲ့ ဇာတ္ညြန္းေရးဆရာ လိုတာ တျခားဘာမွ မလိုဘူး။ အဲဒါ မရွိျခင္းက ကြက္လပ္အႀကီးႀကီး ျဖစ္ေနတာ။ ဒါေၾကာင့္ အရည္အေသြးေတြ ထိုးက်ေနတာ။     ။
 http://burma.irrawaddy.org
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment